Лазаровден

Картина

Лазаровден е неделима част от култово-религиозната обрядност на Великденския празничен цикъл, в която съвсем ясно личат принципите на интеграция и приемственост между езически култ, юдаизъм и християнство. При изграждането на езическия ритуал основен лайтмотив е възкресението, обновлението в природата, преобразяването на мъртвото в живо, което в християнството се свързва с Възкресението на Лазар, с надеждата за втори шанс, с идеята за безсмъртието на човешката душа.

Обредните практики по своеобразен начин пресътворяват единството и хармонията между човека и природата, стремежът към плодородие и благополучие, към пораждащото начало, а именно в това проличава връзката и с други езически религиозни култове към Богинята-майка. Поради тази причина обредността е изцяло женска и по своята същност представлява еквивалент на коледарските и сурвакарските мъжки обряди. основното съдържание на култовия ритуал е насочено към осигуряване на здраве, предпазване от суша и опустошителни градушки, към плодородие и благополучие. Момите, които са участвали в лазаруването, не са заплашени, че могат да бъдат "грабнати от змей", а това им гарантира сигурността, че успешно ще изпълнят своите социални функции на продължителки на рода. Присъствието на такава тератонична фигура като "змей" е категорично доказателство за наличието на древномитологичен реликт в култуво-религиозната обрядност на празника и по естествен и логичен начин насочва вниманието към друг много важен християнски празник като Гергьовден, с който се свързват фолклорните мотиви на змееборството и езическите пролетни скотовъдни култове.

Лазарското шествие, ритуалното обикаляне на домовете  по своята същност представляват "маркиране" на територия, отделяне на урбанизираното пространство от чуждото, неусвоеното. Обичаят е известен като "ладуване". В древността се смятало за лоша поличба , ако лазарското шествие пропусне дадена къща. Песните, които изпълняват девойките при обиколката на домовете, имат изразителна индивидуална насоченост към всеки един от членовете на семейството и притежават характер на вербална магия, чиято основна цел е осигуряване на здраве и хармонични взаимоотношения на стопаните, на плодородие и благополучие. В същото време чрез ритуала "булка и момък" ( "буенец, буенек") момите се представят в обществото, отправят своята заявка, че са отворени за социума и доказват готовността си за създаване на семейство. При този ритуал една от момите е преоблечена като мъж (буенец) и тя изпълнява функциите на водач на лазарското шествие. Ролята на булка се изпълнява от преоблечено в характерна булчинска носия малко момиче, на 8 - 10 години, за което задължително условие е да има живи родители.

Ритуалният танц на булката и буенеца също съдържа в себе си елементите на социализация - хорото е отворено, момите са строго подредени по възраст и са в редица. При танца девойките подскачат високо, за да са високи и буйни посевите, да се раждат много домашни животни. Накрая водачката на групата (буенецът) мята върху рамото на стопанката бялата си кърпа, с която играе на хорото, а домакинята връзва в нея пари и я връща.  След това дарява девойките с орехи, ябълки и брашно и търкулват по двора ситото. По начина му на падане се извършват гадания, които касаят плодородието и благополучието в дома. Сред даровете могат да присъстват и яйца, които биват боядисвани по-късно за Великден или се използват за извършване на ритуални гадания от инициален тип, за премахване на магии, за предпазване от зли очи и т.н. В някои краища на България лазарките изпълняват т.нар. "пеперударски" песни, които отново съдържат в себе си елементите на вербална магия, служеща за измолване на благодатен дъжд от Бога и за предпазване от опустошителни градушки. Ритуалът е широко застъпен и в празничната обрядност на Летния Атанасовден, когато се извършват ритуалите Пеперуда и Герман. Освен по домовете, лазарките обикалят нивите и ливадите и пеят специални обредни песни. Накрая отиват на реката и се пръскат с вода - ритуал, съдържащ в себе си посланието за дъжд и плодородие през годината.

Нaпяването на пръстените е ритуал, съдържащ в себе си елементите на гадание от инициален тип. Той има характерна сватбена насоченост и е пряко свързан с вечните човешки надежди за любов, хармонични взаимоотношения и благополучие в брака, които се преплитат в прекрасно единство с идеите за изобилие и плодородие в природата. Чрез изпълнението на система от ритуали лазарките по своеобразен начин маркират прехода между зима и пролет, между добро и зло, между хаос и хармония, между индивидуалност и семейство.

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Разпятие Христово
Разпятие Христово
280.00 Лв.
Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

Св. Трифон Зарезан
Св. Трифон Зарезан
280.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.