Спасовден

Икона

Спасовден или Възнесение Господне принадлежи към т.нар. триодни, подвижни празници, свързани с живота и делото на Исус Христос. Той се отбелязва 40 дни след Възкресение Христово (Великден), винаги в четвъртък. В етимологичен аспект наименованието Спасовден произлиза от "Спасение", т.е. това е "Денят на Спасителя" -  денят, в който Христос се е "спасил" и се е възнесъл на небето. Цялостният празничен комплекс и съпровождащата го ритуална обрядност са разгънати многопластово, в широк културологичен аспект. Налице са основните принципи на интеграция и приемственост между културните пластове, при които се осъществява тяхното взаимно преплитане и обогатяване, без да губят собствената си идентичност и принадлежност.

При първия културен пласт се забелязват реликтите на езическата ритуална обрядност, свързани с разнообразни анимистични представи. Анимизмът (от лат. "anima" - душа) представлява система от вярвания, която не приема разделението между тялото и душата. В нейния фундамент е заложено убеждението, че душа имат животните, растенията и други материални обекти, които в някаква степен управляват човешкото съществуване.

На Спасовден се "вика дъжда" като се обикалят нивите и се пеят обредни песни. Съществува поверие, според което на този ден вече са дошли русалките, които ще "сеят"своята роса над полетата, ще предизвикат плодородие и ще лекуват неизлечимо болни. Уникален по своята същност е и обичаят  "ходене по росен" - лековита билка, която се среща сравнително рядко по нашия етно-район и обикновено расте по ливади и поляни. Известна е още и като "пеперудено цвете , а  култивираният й вариант е предпочитан за озеленяване на вилни зони. Макар и митологизирана във времето, билката росен не притежава изразителен аромат и подчертани естетически качества.  Счита се, че от нея русалките си вият венци.

Съприкосновението с тези митологични същества, наречени "русалки",  изисква спазването на ритуално мълчание (исихия) в знак на почит към отвъдното - в света на сенките и "спящото зло" трябва да се мълчи. Обредната тишина запазва съня на хтоноса и подсилва действието на контактната и катартичната (пречистващата) магия, които предпазват и защитават хората от зловредни влияния. Ритуалните шествия, ходенето по росен, даруването на русалките и спазването на мълчание са обредни практики, чрез които се цели омилостивяването на силите от отвъдното, а спечелването на благоразположението им ще подсигури здраве, плодородие, изобилие и благополучие в общността. Отдаването на почит към русалките трае около седмица, която в народния календар е известна като Русалската неделя.

Многообразието в Спасовската религиозна обрядност се дължи на смесването на различни по характер и произход култови елементи, но всички те са обединени около единен идеологичен център и са наситени с идентична емоционална семантика. Общопродуциращата функция на празника носи в себе си онзи потенциал, който придава на различните ценностни системи общочовешко звучене.

Икона

При втория културен пласт на религиозната празнична обрядност се забелязват атрибутите на християнския религиозен догмат. Преобладаващият елемент в ритуалността е отдаването на почит към мъртвите предци, на поменът, съвпадащ с празника Възнесение Господне.  Спасовден е Седмият по ред Велики четвъртък. Според народните вярвания, това е денят, в който се прибират душите на всички мъртви, които са били пуснати на свобода на Първия Велики четвъртък. За отдаването на почит към тях се ходи рано сутринта на гробища, раздават се варена пшеница и хляб, а върху гробовете се разстилат орехови листа, за да им пазят дебела сянка. Следобед на мегдана се играят обредни хора, които са без музикален съпровод, само с а'капелно пеене. Според православния християнски обичай, съботата преди Петдесетница и Свети Дух също е посветена на отдаването на почит към мъртвите и е известна като Черешова Задушница, тъй като освен пшеница и хляб, за помен се раздават и от първите череши

  • Имен ден празнуват: Спас, Спасуна, Спасен(-а), Сотир и др.

В етимологичен аспект името Сотир произхожда от гръцки и означава "Спасител".

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Св. Андрей
Св. Андрей
60.00 Лв.

Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

Христос Вседържител
Христос Вседържител
150.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.