Начало Относно иконите Летният Атанасовден. Обичаите "Пеперуда" и "Герман"
Летният Атанасовден. Обичаите "Пеперуда" и "Герман"

Летният Атанасовден е известен и като Атанасий Жетвар - празник, с който се отбелязва началото на жътвата в някои региони на България и се отдава почит на светеца, който я покровителства. На 5 юли Православната църква засвидетелства преклонението си пред паметта на преподобен Атанасий Атонски. Той се отнася към т.нар. "минейни", непроменливи празници. Освен че на Летния Атанасовден се поставя началото на новия земеделски цикъл (лято), смята се, че той е антипод на Зимния Атанасовден и с него образуват противостояща двойка. Създаването на противостоящи двойки-светци, съобразно двусезонния селскостопански цикъл (лято - зима), представлява своеобразно християнско преосмисляне на древните митологични опозиции между соларните божества и хтоничното начало. В този смисъл, в характеристиките на християнския светец е съвсем логично присъствието на езически реликти от соларен тип. В народните представи Атанасий Жетвар е един от светците-градушкари и е повелител на небесния огън, на гръмотевиците и градушката.

По своя характер и съдържание ритуалната обрядност на празника е паганистична. В системата от табута водещо е пълната забрана за работа, поради страх от опустошителната същност на природните стихии. Месят се обредни хлябове и се раздават за здраве и плодородие. Коля се курбан като жертвеното животно задължително трябва да бъде мъжко - коч, вол и др. Организират се общи празнични трапези, които целят спечелване благоволението на светеца и подсигуряване на благоприятни метеорологични условия за прибиране на реколтата. Момите организират ритуални шествия против суша и градушка и посещават всички фамилни жилища в общността. Провеждат се ритуалните обряди "Пеперуда" и "Герман", чиято основна цел е изгонване на сушата и изпращане на благотворен дъжд. За специфичните обредни песни и танци, характерни за празника, стопаните възнаграждават девойките с ритуални дарове (обикновено храни, но никога - яйца, тъй като в условията на жътва яйцето символизира градушка). Извършват се гадания, касаещи плодородието на годината и благополучието на семейството.

В различните краища на България специфичният ритуал ГЕРМАН е известен и с други имена - Германчо, Калоян, Каба Иван. В етимологичен аспект името Герман произхожда от древнотракийското "герма" - "топъл извор", но в ритуалната обрядност на празника са налице реликтите на древни славянски култови практики, свързани с отдаването на почит към бог Перун - покровител на мълниите и небесния огън. Ритуалът се извършвал в деня на Пеперудата. Правела се малка гола човешка фигурка от кал, символизираща стилната фигура "мъртъв мъж, умрял за дъжд". Над фигурката се извършвало ритуално погребение, съпроводено от обредни песни и оплаквания. В процеса на интеграция между културните пластове специфичният езически ритуал за предизвикване на дъжд успешно се е адаптирал към християнския празник, посветен на свети Герман, патриарх Цариградски, който се почита на 12 май.  Свети Герман е известен като един от светците-градушкари и съхранява в себе си характеристиките на езическо божество от соларен тип. 

По своята същност и съдържание ритуалът ПЕПЕРУДА наподобява ладуването на Лазаровден и Цветница, когато също се пеят т.нар. "пеперударски" песни. Те представляват своеобразна вербална молитва за дъжд, идейно и емоционално подкрепена с обредни танци. В различните краища на България обрядът е известен и с имената Пеперуга, Додола и Вайдудула. В култово-религиозните характеристики на обряда са налице реликтите на древнославянския езически култ към бог Перун - покровител на гръмотевиците и летните опустошителни бури. За извършване на ритуала се събират момичета на 12 - 13 годишна възраст. Водеща роля е отредена на Пеперудата - момиче, което задължително трябва да бъде сираче. Обличат го в скъсани дрехи, обкичват го с треви, жаби и кости. Групата трябва да обиколи всички къщи в общността, пеейки обредни песни, а Пеперудата танцува своя ритуален танц, целящ изгонването на сушата. Стопанката на дома поръсвала Пеперудата с вода, течаща през сито - свещенодействие, семантично наподобяващо образуването на дъждовните капки. След това ситото се търкулва и по начина му на падане се извършват обредни гадания, касаещи плодородието през годината и благополучието на семейството. Стопаните на дома извършват ритуално даряване на пеперударската дружина с различни храни и лакомства. След като обходят всички домакинства, момите задължително изхвърлят характерните атрибути на Пеперудата в реката и с получените дарове подготвят обща празнична трапеза. 

СИТОТО е един изключително митологизиран домакински уред, който участва в повечето обредни практики, свързани с предизвикването на плодородие и дъжд. На него се приписват женски характеристики, има отношение към продуктивността и за това с особен успех участва в ритуали, обслужващи култа към Богинята-майка. Ситото е свещен предмет, тъй като то участва в приготвянето на хляба  - с него символично се "сее" плодородие. Името му семантично се доближава до понятията "ситост, насищане, удовлетвореност". Магическите функции на ситото в календарните и семейните обичаи се дължи и на кръглата му форма - от една страна тя е геометричен израз на числото нула, символизиращ божественост и съвършенство. От друга страна символизира "своето", овладяното пространство, защитената територия, свещеното в човешкия живот.

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
С дъх на орхидеи
С дъх на орхидеи
550.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.