Начало Относно иконите Голяма Богородица / Успение Богородично
Голяма Богородица / Успение Богородично

Икона

На 15 август Православната църква отбелязва Празника Успение Богородично - денят, в който Пресвета Богородица е напуснала света на живите. Това е вторият празник, устроен в Нейна чест и принадлежи към групата на минейните, непроменливите празници. Денят е известен и с името Голяма Богородица.

В народните представи Богородица покровителства не само  майчинството, родилките и децата - тя помага на разкаяли се грешници като намалява наказанието им, явява се и посредник при приемането на душите на мъртвите в отвъдното. Празникът Успение Богородично образува противостояща двойка с Рождество Богородично (8 септември, Малката Богородица) - опозициите  "живот-смърт", "голяма-малка" са своеобразен опит за християнско преосмисляне на древните езически философии. Култът към живота и култът към смъртта са преплетени в прекрасно противоречиво единство, в основата на което стои вечният човешки стремеж към хармония. В амбивалентното съдържание на Празника ясно проличава сакралното присъствие на парадигмата "раждане - живот - смърт", която стои в основата на всяка обрядност.

Характеристиките на обредния комплекс, изграждащ Празника Голяма Богородица, са подчертано паганистични - едновременното присъствие на християнски и езически елементи в ритуалната обрядност е красноречиво доказателство за сполучливата интеграция между две идейно-философски системи. Принципът на контаминация и приемственост между отделните културни пластове говори за изключителната динамика в развитието на културния процес, за неговата многопосочност. Християнството е изключително либерална религия - то не отхвърля градивния опит на предходни митологични системи, същевременно с това е възприемчиво към иновативното, към съзидателното и развиващото. То се интегрира  емпирично и в пълен синхрон с духовните потребности на своите последователи. 

Образът на Богородица представлява едно сравнително късно християнско съответствие на Великата Богиня-майка (майката-земя, Персефона, Мокош, Кибела и др.). В себе си тя синтезира чертите на праобраз, на пораждащото начало, на прародител, на първоначало. В системата от езотерични знания Дева Мария се свързва с посланията и вибрациите на сакралното число 15, което има своето отражение и в по-късните християнски представи. Комплексно-интегративният подход, който християнството прилага във взаимовръзките си с другите обществени науки, винаги води до прогресивни промени в богословските параметри. 

В деня на Успение Богородично приключва двуседмичният Богородичен пост, съпроводен с ритуално измиване. Извършва се обредно почистване на домовете и напръскване със светена вода - обряд, притежаващ изразителни катартични и апотропейни функции. Месят се обредни хлябове (Богородична пита), които се раздават заедно с плодове не само за здраве, но и в памет на мъртвите. По подобие на празника Преображение Господне, заедно с ритуалните варива се поднасят и осветени чепки от първото грозде - в символното съдържание на ритуала съществуват препратки към обредността на Дионисиевите празници (Трифоновден) и се свързват с посланието за плодовитост, изобилна селскостопанска реколта и щастие в семейството. В повечето етно-региони на територията на България се правят курбани в чест на светицата. Организират се общоселски сборове, съпроводени с общи празнични трапези в близост до черкви, параклиси, извори и др.свещени места, носещи името на Богородица.

В някои етно-региони на територията на България Празникът е известен с името Богородица-Пчеларка. Налице са реликти на древни митологични системи, свързани както с отдаването на култова почит към божество от хтоничен тип, към Богинята-майка и пораждащото начало, така и с култовото преклонение към пчелата (в частност пчелата-майка). В етимологичен аспект наименованието "пчела" произлиза от еврейското "debhorah" и в раннохристиянските представи се възприема като комплициран символ на Светата Троица и на Възкресението на Христос. Отдаването на култова почит към пчелата е заложено в обредно - празничния комплекс и на други християнски празници - на               свети Прокопий Пчелар и на свети Харалампий Магнезийски.

В аграрен план Успението на света Богородица се свързва с приключването на един аграрен цикъл и поставяне началото на нов период в годишния празничен календар. 

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Христос Вседържител
Христос Вседържител
150.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

С дъх на орхидеи
С дъх на орхидеи
550.00 Лв.

Изобилието на България
Изобилието на България
1 000.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.