Начало Относно иконите Попова Коледа / Зимният Кръстовден
Попова Коледа / Зимният Кръстовден

Резбован кръст

На 5 януари Православната църква отдава почитта си към паметта на  преподобна Синклитикия, както и на светите мъченици Теопемпт и Теона. В характеристиките на християнските светци са налице много от елементите на древни езически вярвания, а религиозният синкретизъм е красноречиво доказателство за динамиката на културния процес, както и за успешната интеграция между отделните културни пластове.

Във фолклорната памет на народа ни денят е известен като Попова Коледа, Зимният Кръстовден, Кръстци, Водокръстци. Ритуалната обрядност на празника се свързва както с преклонението пред езическо божество от хтоничен тип, с култа към Богинята-майка и пораждащото начало, така и с древните култове към водата, с подземната влага, подсигуряваща плодородието и изобилието на реколтата през новия аграрен цикъл. В дуалистичните представи на българина денят образува противостояща двойка с Летния Кръстовден, а християнският кръст е важен елемент, участващ в обслужването на обредно-празничния комплекс. Чрез своята сила той трябва да подготви водата за светото Кръщение и да очисти земята от силите на злото, на некръстения и неподреден свят на хтоноса - до този момент са в сила табутата на Поганите дни (некръстените дни, Мръсните дни, Вълчите празници). Зимният Кръстовден е един от дните в годишния празничен календар, през които задължително се спазва еднодневен строг ритуален пост.

Попова Коледа, Йордановден (6 януари), Ивановден (7 януари) и Бабинден (8 януари) са обединени в единен празничен комплекс, в чиито фундамент стои култът към водата и нейните специфични качества. В повечето религии водата символизира състоянието на временна смърт, предизвикваща ново раждане - налице е едновременното почитане на опозициите "живот - смърт", "Слънце - Луна", "мъж - жена", "добро - зло", "ден - нощ" и др. В древните ведически култове водата се асоциира с Луната, с женското начало, с подсъзнанието. В други древни митологии Нептун е покровител на водата, а Плутон - на подземното царство, на света, от който няма връщане ,(а ако се върнеш, вече не си същият)...

Чисто богословските параметри на християнския празник се свързват с извършването на   Велик водосвет, който се провежда само два пъти в годината - в навечерието на Богоявление (Йордановден) и след празничната литургия на Йордановден (Водици, Кръщение Христово). Водата като символен елемент в църковната обрядност притежава не само катартични (очистващи) функции - когато е осветена и "кръстена" тя е изразителен апотроп, притежава предпазващи характеристики и същевременно участва като важен елемент в посветителски обредни практики. Ритуалът по извършването на Велик водосвет възпроизвежда символично освещаването на водите на река Йордан и въвеждането на Христос в Тайнството свето Кръщение от Йоан Предтеча, когато Бог се явява с трите си лица (Символът на светата Троица).На Попова Коледа след отслужването на Велик водосвет всеки взима от осветената вода и я носи в дома си. Според народното поверие, тя запазва качествата си до следващата година.

На Попова Коледа момците, които са участвали в посветителските обредни практики на Коледно-Новогодишния празничен цикъл, извършват обхождане на домовете в общността и провеждат ритуално почистване с кръст и китка босилек, потопени в осветена вода. То представлява своеобразно маркиране на територията, отделяне на усвоеното, чистото пространство от чуждото, неусвоеното, хтоничното. Тъй като в обредността на празника е застъпен и култът към Богинята-майка, по домовете ходят и момински дружинки, които извършват идентичните обредни практики - освен катартичен, те притежават и изразителен социо-нормативен характер. В митологичната памет на българина ритуалните момински дружинки на Попова Коледа са известни с имената "водичарки" и "совойници". В много отношения те наподобяват лазарските шествия на Лазаровден и Цветница. Совойниците са облечени като булка и младоженец, извършват ритуално почистване по домовете с китка босилек и светена вода. Освен ритуалните песни и танци, момите правят наричания (вид вербална магия) за здраве, изобилие и благоденствие. В знак на благодарност домакините ги възнаграждават щедро с брашно, сушени плодове, сланина, лук, дребни пари и др. 

В ритуалната обрядност на Зимния Кръстовден особено изразително присъствие има БОСИЛЕКЪТ (Ocimum basilicum). В мито-поетичните представи на древните българи той е известен като "царска билка" - в етимологичен аспект наименованието произхожда от гръцкото "basilicum" - "царски". С босилека са свързани много легенди и митове. В Индия той се възприема като семантичен фито-аналог на бог Вишну. В Египет се използва при балсамирането на мъртвите. В представите на древните римляни стръкче босилек е израз на любов. В Мексико се свързва с вечната вярност вярност на любимия човек. В някои култури се възприема като символ на изобилие и материално благоденствие.

Вечерта на Попова Коледа, срещу Богоявление, е третата поред "кадена" вечер. На празничната трапеза задължително трябва да присъства обреден хляб със сребърна паричка и късмети - според поверието, ритуалът трябва да се извърши трикратно, за да се достигне по имитативен път сакралното съдържание на числото 3, символ на Светата Троица. Храните трябва да са постни - боб, сарми, мед орехи, вино, ритуални варива, сушени плодове и др. Извършват се ритуални гадания, предимно от инициален тип, които касаят метеорологичните условия и плодородието през новия аграрен цикъл.

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Св. Трифон Зарезан
Св. Трифон Зарезан
280.00 Лв.

Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Разпятие Христово
Разпятие Христово
280.00 Лв.
Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

С дъх на орхидеи
С дъх на орхидеи
550.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.