Ивановден

alt

На 7 януари Православната Църква отбелязва Празника Събор на свети пророк, Предтеча и Кръстител Господен Йоан. В мито-поетичната памет на българина денят е известен с името Ивановден и заедно с Йордановден, Попова Коледа и Бабинден са обединени в единен празничен комплекс, свързан с обслужването на древните езически култове към водата. Според някои древни народни представи, в годишния празничен цикъл Ивановден образува противостояща двойка с Петровден като двата празника се превръщат в семантично въплъщение на контрастите  в природата. Дуалистичните настроения проличават и в популярния архетип "Иванови студове - Петрови пекове", който отразява кулминационните моменти в двата противостоящи сезона - лято и зима.

На Ивановден приключва пълният цикъл на обичая "коледуване" - периодът започва от Бъдни вечер, когато маскираните мъжки коледарски дружинки извършват ритуално прогонване на силите на хтоноса и злото от всички домове на територията на общността. 

На Ивановден продължават обредните къпания за здраве и благоденствие - смята се, че през този период водата притежава не само катартични, очистващи функции. В нейните символни характеристики се забелязва присъствието на  реликти от посветителните обредни практики, съпътстващи обредното свързване на младоженците с рода и приобщаването на младите семейства към социума. Обикновено ритуалното къпане на младоженците се извършва при едногодишни семейства като обредната практика е ключов елемент от задълженията и прерогативите на кума (кръстника). С този обичай се затваря кръгът на обширната сватбена обрядност. 

Според някои древни народни схващания, свети Йоан Кръстител се почита като покровител на кумството и побратимството. Кумът носи характеристиките на социален посветител и попечител на младото семейство. Нерядко той е възприеман и като своеобразен техен митологичен "гарант" пред Бога. В етимологичен аспект наименованието "кум" произхожда от тюркското "кам", което отговаря на определението за шаман. В представите на древните народи шаманът притежава способностите на медиатор, осъществяващ контакт с отвъдните светове, владеещ изкуството да пътува нагоре или надолу по вертикалната ос на Вселената. 

Побратим най-често се хваща при трудни житейски изпитания, тежка болест или друго негативно събитие. То представлява своеобразен магичен начин за установяане на близки родствени взаимоотношения по безкръвен път. В някои етно-региони на България през вечерта срещу Ивановден се извършва специфична поредица от ритуали на побратимяванията, наречени "ивановство", "кумство", "аратличество". Те се извършват между двама или трима мъже, които встъпват в клетвени побратимски взаимоотношения помежду си и за скрепяването на новия родствен съюз стъпват с боси крака в "жива" жарава. Ритуалът съдържа в себе си някои от елементите на нестинарските обредни практики, свързани с езическото култово почитане на огъня като соларен елемент и като покровител на домашното огнище. Обредното посвещаване в побратимски съюз се допълва и от някои допълнителни съпровождащи ритуални действия като едновременното отпиване на три глътки вино от един съд (символ на кръвта, която ги сродява навеки). Опасани с един ален пояс, побратимите разчупат три обредни хляба, за да се радват на плодородие, изобилие, благоденствие и добро партньорство в трудовата дейност и в ежедневните битовистични занимания. Накрая побратимите скрепяват новото родство с три обредни танца - "чепня" (изпълнява се от посестримите), "чер пипер" (танцува се от мъжете) и "нямско хоро" (играе се от всички членове). По своята същност ритуалните танци представляват вид имитативна магия, целяща постигането на здраве, благополучие и хармонични взаимоотношения между сродниците.

Народните представи за свети Йоан Кръстител като покровител на кумството и побратимството предопределят и ритуални практики за гостувания в дома на кумовете, свързани с размяна на подаръци, правенето на курбан и организирането на обща празнична трапеза, на която се поднасят обредни хлябове, ритуални варива, вино, плодове, орехи, лакомства и др.

  • Имен ден празнуват: Иван(-ка), Йоан(-а), Ивайло(-а), Ваньо, Ваня, Калоян(-а) и др. В етимологичен аспект името Иван произхожда от старогръцки и означава "Божия благодат", "Бог помага", "Бог е с мен".

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Св. Трифон Зарезан
Св. Трифон Зарезан
280.00 Лв.

Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

С дъх на орхидеи
С дъх на орхидеи
550.00 Лв.

Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.