Бабинден

На 8 януари по традиция народът ни празнува Деня на родилната помощ - Бабинден. В народната памет с него се отбелязва краят на цялостния коледно-новогодишен празничен цикъл и същевременно той е последният ден от Ивановденския обреден комплекс, свързан с отдаването на култово почитание към водата и нейните катартични (очистителни) функции. Посветителните обредни практики преминават на качествено ново ниво - периодът на годежите и сватбите започва от Йордановден и трае до Заговезни.

В характеристиките на Бабинден са налице множество от реликтите на езическия култ към Богинята-майка, към пораждащото начало. Обредността на празника е подчертано женска, в нея присъствието на мъже е строго табуирано. Водеща култова фигура в празничния ритуал е бабата - жената, която е акуширала по време на раждането на децата. С наименованието "баба" се отбелязва не биологичната възраст на акушерката, а се засвидетелства дълбоката почит към уменията й, подчертава се значимостта на социалния й статус. Във фолклорните представи на народа ни бабата принадлежи към граничната зона между два свята и притежава способностите на медиатор. Тя владее умението с лекота да осъществява връзката между нашия свят и отвъдното, хтоничното. Нейният водещ прерогатив е чрез магията на бабуването да помогне на неживото да стане живо, да "пренесе" душата на новороденото в света на хората, да постави началото на връзката между майка и дете. Сакралният мотив в характеристиките на бабата се подсилва и от факта, че нерядко тя е и лечителка, знахарка и гадателка, познаваща даровете на природата и тайните на доброто здраве. 

В деня на празника жените извършват поредица от ритуални действия, които по своята същност и съдържание са вид имитативна магия, целяща да подсигури здравето на децата и благоденствието на рода. Сутринта всички жени стават рано, за да са ранобудни и жизнерадостни децата им. Месят се обредни хлябове (пресни питки), които се мажат с мед (за сладък живот) и се раздават сред съседите (за предпазване от болести и зловредни влияния). Всички жени, които са раждали, посещават дома на бабата, където носят дарове и храни. Бременните жени подаряват сребърна или златна монета. След ритуалното къпане на бабата се организира обща празнична трапеза, която се кади и благославя. Извършват се обредни наричания за здраве, за леко раждане, за благоденствие и щастлив семеен живот. Провеждат се ритуални гадания (предимно от инициален тип), чрез които се цели прогнозиране на пола на бъдещите новородени. Празникът преминава в шумно веселие - с песни, игри и закачки.

В някои етно-региони се организира празнично шествие, при което главно действащо лице е бабата. Двама души са впрегнати в кола с две колелета (каляската на бабата) и я возят до реката, където се провежда ритуалното й къпане. Начело на шествието са мъж и жена, които играят ръченица - обреден танц, вид имитативна магия, целяща подсигуряване на добро здраве и плодовитост. В основата на ритуалния обряд е поставена почитта към мъжкото и женското начало, които образуват противостояща двойка. Специфичен елемент в обряда е демонстрирането на враждуващи взаимоотношения между половете, при което всеки се стреми да докаже надмощие - подобна агресивна линия на поведение е характерна за Дионисиевите празници от времето на древните траки. Налице са много тесни взаимовръзки между Бабинден и Трифоновден - по своя характер и специфични особености и двата празника са близки до Коледно - Новогодишните тържества. Основните форми на ритуалната обрядност са еднакви - провеждат се през деня, след тържествен обяд; ритуалното возене на бабата и возенето на царя на лозарите с колесници; начело на шествието винаги стоят мъж и жена, които играят обредни танци и демонстрират враждебност помежду си; наличие на ритуално къпане - на бабата с вода, на царя на лозарите - с вино; и в двата случая обредните практики завършват със заръщане на главния персонаж в дома му. Всички тези елементи насочват вниманието към единен произход - реликт на тракийската митологична система, свързани с обслужването на култовете към Дионис и Богинята-майка, към мъжкото и женското начало.

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Изобилието на България
Изобилието на България
1 000.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.