Подковата

Натюрморт

В съвременните ни битовистични представи подковата се възприема като универсален символ на късмета. Не е известно какви са първопричините за сдобиването й с такава семантика, но в символните й характеристики са налице множество реликти на древни митологични системи, свързани както с тотемно-култовото почитание на коня, така и с обслужването на култа към езическо божество от соларен тип.

В календарната система на прабългарите всяка седма година е посветена на коня. В митологичната система на предците ни той е наситен с поливалентно съдържание и красноречиво доказателство за това е самото наименование на рода Дуло - в етимологичен аспект то означава "Боен кон". Не е случаен и изборът на конската опашка като знаме на прабългарската държава - конят е символ не само на соларното начало и небето, той олицетворява свобода на духа, неукротима воля, безстрашие, воинска чест и слава, доблест, мъжественост и интелект. Според древните представи, конят съчетава в себе си качествата на няколко други животни: бързината и пъргавостта на елена, смелостта на лъва, зрението на орела, силата на бика. Той изпитва силна обич и преданост към стопанина си (по подобие на кучето) и едновременно с това е привързан към дома си (по подобие на котката). Отдаването на култово почитание към коня в християнската митологична система е в пряка взаимовръзка с отбелязването на Тодоровден. Сам по себе си Празникът представлява специфична контаминация между паганистични и християнски обредни практики, вярвания и представи.

В повечето митологични системи по нашите земи конникът е обект на дълбоко култово преклонение и притежава семантиката на иконическо изображение. Считало се, че конникът-победител в битки, се сдобива с прерогативите на Син на Слънцето и може да изпълнява жречески функции като за основен негов магичен атрибут се приема подковата. Тъй като е изработена от желязо (на металите се приписват деструктивни, разграждащи функции), подковата семантично се причислява към талисманите с апотропейни (предпазващи) и катартични (пречистващи) качества. Щом конят е подкован, значи е защитен от зловредни влияния и негативните вибрации на недоброжелатели. С подобна семантика е натоварена и старата подкова - поставена над портите на дома, тя защитава членовете на семейството от лошата енергетика на външни посетители (лоши очи, проклятия, завист и др).

Подковата е приета за талисман на зодия Стрелец, тъй като тя по специфичен начин е свързана с коня.

Археологията не разполага с надеждни артефакти, които да хвърлят светлина върху времето, когато са започнали да подковават конете. Първите подкови са били намерени при тленните останки на краля на франките, Хилдерик, който умрял през 482 г. от н.е. Съобразно традициите, с краля бил погребан и неговия боен кон - според намерените археологични находки, и четирите копита на коня са били подковани със сребърни пластини. В древния Рим върху краката на конете са поставяли специфични "обувки" от дърво или сребро, които били закрепвани с кожени ремъци. Едва през Средновековието ковачите са започнали да изработват железни подкови за конете (и впрегатния добитък) и да ги закрепват трайно със специални гвоздеи. В някои азиатски култури (Япония) е популярен изразът "Да забиваш гвоздеи", който най-често се свързва с изразителната човешка индивидуалност, притежаваща ярко присъствие и излизаща извън рамките на колективната визия. Съществува концепцията, че по откроилата се над масовото съзнание човешка индивидуалност могат да удрят, както върху главичката на пирон - колкото по-голяма е главичката, толкова по-силни са ударите.

В древните общества ковачът бил възприеман като сакрално лице, а самият процес на подковаване притежавал характеристиките на ритуално действие с изразителна апотропейна (предпазваща) насоченост. В Англосаксонската  и Римокатолическата Църква съществува митът за свети Дънстън, покровител на ковачите и ювелирите. Според поверието, при светеца се появил дяволът и пожелал да бъде подкован. Дънстън започнал да му поставя подковата толкова болезнено, че дяволът поискал да се откаже и твърдо обещал, че няма да се появява на места, където има подкова.

В Православното християнство функциите на покровители на ковачите и ювелирите са пренесени в култовите образи на свети Антоний Великий (Антоновден) и Атанасовден. В характеристиките на християнските светци са налице множество от реликтите на древни митологични системи, обслужващи култа към боговете - ковачи.

Не съществува единно мнение как да бъде разположена подковата над вратата на жилището - руснаците я поставят надолу, но много европейски народи я поставят нагоре, с предубеждението да се съхрани не само късметът, но и материалното благополучие на дома. Обърната надясно, подковата символизира първата буква от името на Христос (Сhristos), обърната наляво символизира една от фазите на Луната - новолуние, която се свързва с периодите за поставяне на начало, за натрупване на материални блага и др.

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Св. Андрей
Св. Андрей
60.00 Лв.

Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

С дъх на орхидеи
С дъх на орхидеи
550.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.