Начало Относно иконите Младенци. Свети 40 мъченици
Младенци. Свети 40 мъченици

На 9 март Православната църква отбелязва християнския Празник Свети четиридесет мъченици. В народната памет на българина той е познат като Младенци и принадлежи към т.нар."минейни" празници - датата на тяхното почитане е непроменлива. На този ден празнуват не само носещите имената Младен (-ка), но и всички, които нямат установен едноименен светец-покровител в годишния празничен календар. Дълбоката сакрална значимост на християнския празник е продиктувана и от факта, че в древността почитането му е съвпадало с Деня на пролетното равноденствие (по Григорианския календар).

Ритуалната обрядност на Младенци е типично пролетна и в нея ярко се открояват, както идеите за промяна в годишния сезонен цикъл, за преход в аграрния календар, така и идеята за възстановяване на нарушената хармония между мъжкото и женското начало, между нашия свят и отвъдното (хтоноса), между деня и нощта, доброто и злото. Налице са множество реликти от древни митологични системи, което обуславя наличието на богато и многообразно символно съдържание на цялостния обредно-празничен комплекс. 

В ритуалната обрядност на Празника изразително сакрално присъствие има числото 40 - стопаните засаждат 40 растения в градините си и се предполага, че те ще се развиват с лекота и ще дадат обилна реколта. Засява се босилек (Ocimum basilicum) - уханието му не само символизира моминската хубост и омайната любов, но и притежава изразителни апотропейни (предпазващи) и катартични (пречистващи) качества, което го прави изключително ценен атрибут в ритуалите за здраве и благоденствие, за споделена любов и щастлив брак. В мито-поетичните представи на древните българи босилекът е популярен като "царска билка" и присъства в повечето обредни практики, обслужващи едновременно култа към живота и култа към смъртта. Специфичен момински ритуал е правенето на мостче с 40 лозови пръчки през поливна вада - то притежава медиативни функции, символизира преодоляване на границите между световете и представлява вид имитативна магия за встъпване в брак. Мъжките ритуали в празничния комплекс на Младенци се доближават до обредните практики на Трифоновден и Дионисиевите празници.

Аграрният мотив в ритуалната обрядност на Младенци и възприемането на празника като гранична зона в годишния календар обуславят наличието на обредни практики, посветени на детските болести (баба Шарка). Във фолклорната памет на българина повечето познати болести носят женски имена и се причисляват към женското начало, тък като то по своеобразен начин съдържа в себе си парадигмата "раждане - живот - смърт", която е заложена в обредността на повечето древни митологични системи. Женското начало символизира силите на хтоноса, на злото, на чуждото, неусвоеното пространство. По специфичен начин ритуалността на празника уподобява някои от обредните практики на света Варвара, света Анастасия / Настася Черноризица, Бабинден, Ивановден и др.

За омилостивяване на болестта и предпазване на децата от шарка се месят ритуални хлябове със специфична форма, наречени "младенци", "младенчета". Те наподобяват силуета на кукла, в горната си част са надупчени и пресъздават характерните особености при протичането на болестта. Младенчетата се намазват с мед и се раздават за здраве - първо на кума, след това на бабата и на девера. За празничната трапеза се подготвят ястия от набъбващи храни (боб, леща, грах, ориз и др.) - вид имитативна магия, целяща увеличаване на плодородието през новия аграрен цикъл и подобряване благосъстоянието на семейството. Обикновено се поднасят червени чушки, пълнени с боб и сарми. Задължително се приготвят и ритуални варива - свързват се с едновременното обслужване на култа към живота и култа към смъртта.

В обредността на празника специфично присъствие имат водата и огънят. Като символни елементи те притежава изразителни пречистващи функции и участват в повечето обредни практики с катартична и апотропейна насоченост. Рано сутринта в деня на Празника се донася вода от извора и с нея се напръскват къщата, двора и нивите. Ритуалът представлява "маркиране" на територия, отделяне на чуждото, неусвоеното пространство от своето, окултуреното. Палят се големи обредни клади, символизиращи възроденото Слънце - по подобие на Поклади се прескачат за здраве и предпазване от болести. Около кладата се вие обредно хоро, (както е при нестинарските обредни практики). Пеят се ритуални песни, които призовават гората да се разлисти - вид вербална магия, реликт от древни митологични системи, свързан с отдаването на култова почит към растенията и майката-природа.

Сред системата от табута, обслужващи обредността на Младенци, изразително присъствие има забраната за извършване на домакинска и селскостопанска работа, с цел съхраняване здравето на децата и домашните животни от болести. Култово присъствие в ритуалността е отредено на вола - извършва се ритуално заораване около населеното място с цел предпазване от епидемии. Сам по себе си обичаят представлява "маркиране" на територията, отделяне на своето, чистото, окултуреното пространство от чуждото, неусвоеното. Сходни са елементите на ритуалната обрядност в празничния комплекс на Летния Симеоновден и на Силвестровден. Раздават се обредни хлябове за здравето на воловете и впрегатния добитък. 

Специфичните обредни практики в ритуалността на празника се дължат на култовото присъствие на змията в митологичната памет на народа ни. Всяка шеста година в календара на прабългарите е посветена на змията. Тя е символ на дома, на стопанина и пази фамилната собственост от чужди посегателства. В някои по-древни представи се свързва с духа на мъртвите предци. Обикновено обитава сакралните места в дома - къщния праг и огнището. Отдаването на култова почит на змията се свързва с летните празници на огъня и светците-градушкари. 

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Св. Трифон Зарезан
Св. Трифон Зарезан
280.00 Лв.

Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Разпятие Христово
Разпятие Христово
280.00 Лв.
Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Изобилието на България
Изобилието на България
1 000.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.