Начало Относно иконите Цветята и техните послания
Цветята и техните послания

Ирис - асоциативна персонификация на древногръцката Богиня на Дъгата, Ирис, която е смятана за  посредник между Земята и Рая. Символ е на вярата, мъдростта и доблестта. През Средновековието ирисът е национален флорален символ на Франция.

Тръстика - в представите на древните тя олицетворява взаимовръзката между световете, между материалното и духовното. Семантичен аналог на парадигмата "раждане - живот - смърт". В християнството се свързва със свети Йоан Кръстител и ревностните последователи на Вярата.

Бегония - чувственост и внимание.

Джел - Латинското му наименование е Ilex . В народната памет е популярен и като "Самодивски чемшир" Присъства като флорален култов атрибут в ритуалните практики на много от зимните празници - той е флорален аналог на представата за "универсалната любов", за Божията любов. В митологичната система на древните келти присъства като един от зодиакалните знаци, обхващащ периода от 8 юли до 4 август - в индоевропейската астрологична система съответства на "Рак" и "Лъв". Наименованието "илекс" го превръща в семантичен флорален атрибут на Библейския пророк Илия, който олицетворява древните представи за Боговете-демиурзи, за труда на Първосъздателите и сакралността на Първотворството. Като култов персонаж в Християнската религиозна система свети Йоан Кръстител е представян като прероденият Илия . Вероятно това е една от причините илексът да бъде доминиращ флорален елемент от Коледната ритуална обрядност като символ  на домашен уют, семейно щастие, родова памет. Атрибут в множество гадателни практики, касаещи бъдещото плодородие, успеха и благополучието в дома.

Камелия - преклонение, пленителност, възхищение.

Глухарче (радика) - символ на преданост, стремеж към пълноправни партньорски взаимоотношения и възможност за съвместен живот. 

Кокиче - олицетворява пролетта, Възкресението, новото начало. Символ на светата Троица.

Иглика -  в някои етно-региони от територията на България е популярна като "Цветето на Христос".и е включена като растителен култов елемент в обредността на Цветница и на Страстната седмица. На Велики петък изпращат децата до гората да наберат букетчета за празнична украса. Латинското наименование на игликата е "Primula oficinalis", което е семантичен аналог на "първа" и "лечебна, лековита билка". Растението присъства и в ритуалната обрядност на празненства с предсватбена насоченост. В културата на народа ни е популярно римуваното наричане: "Да са си лика-прилика / като два стръка иглика.", което е вид вербална магия за хармонични любовни взаимоотношения.

Магнолия - чест, достойнство.

Азалия - символ на женственост, красота и изящество.

Алоказия - растението е популярно с наименованието "тропически трилистник" и се възприема като флорален аналог на идеята за Триединството, за Светата Троица.

Акация - символизира тайна любов и романтични копнежи.

Фрезия - символизира одухотвореност. Семантичен флорален аналог на числото седем - поднася се като подарък за седмата година от осъществяване на Тайнството на брака.

Слънчоглед - флорален аналог на Слънцето, символ на топлина, светлина, красота и одухотвореност, Участва като атрибут в обредните практики на Преображение Господне.

Циклама - олицетворение на цикличността в природата, сигурността в периодичния характер на промените на обективната реалност. Като морално-етична и естетическа категория идеята за преходността на човешкия живот е застъпена, както в стила "Ванитас", така и в есхатологията - философско учение с религиозен характер. В азиатските културни традиции идеята за преходността води до хиперестетизация на естествените процеси на стареене и фетишизиране на автентичното. Най-отчетливо концепцията за красотата в автентичния облик е застъпена в "Wabi-sabi" и  кинтсукурои. В представите на народа ни съществуват два вида циклама - пролетна и есенна, което ги прави флорален атрибут в ритуалността на пролетния и есенния празничен комплекс. Сюблимен момент са дните на пролетното и есенното равноденствие.

Карамфил - според вярванията, карамфилът се появил от сълзите на Пресвета Дева Мария и олицетворява чистота, невинност, обич, преклонение. Участва като флорален атрибут в тъжни ритуали и обредни практики (Задушници, погребения, поклонения и др.) В древността карамфилът е смятан за Божествено цвете и бил наричан "Цветето на Зевс". Изобразен като декоративен флорален елемент върху царски одежди, карамфилът е семантичен аналог на титлата "Владетел по Божия воля" и се свързва с представата за абсолютната монархическа власт. С подобни живописни похвати се отличава образът на цар Йоан-Асен II, пресъздаден в стенопис в църквата "Свети великомъченик Георги", в манастира Зограф, Света Гора, Атон. Освен богато декорираната с карамфили царска одежда, владетелят носи върху главата си седемвърха българска династическа корона, украсена със седем скъпоценни камъка, които олицетворяват седемте небесни светила в Слънчевата система.

Роза - в повечето световни митологични системи е обект на култова почит. Възприемана е като "царица на цветята", олицетворение на красотата и духовността

Кукуряк - в културната памет на народа ни е възприеман като "първият предвестник на пролетта", като олицетворение на обновлението и Възкресението в природата. Флорален култов атрибут на вестителя Хермес, който притежава функциите на медиатор между Боговете и хората. С него се свързват херменевтиката и екзегетиката, изграждащи интерпретативния аспект в множество от предметите на човешката дейност - право, религия, философия, култура и др.

Зюмбюл - символизира игрите и забавленията. На особена почит в древна Елада, където се свързва с младеж, на име Хиакинтос, който спечелил вниманието на Аполон и Зефир.

Берграс - символ на свежест, гъвкавост, новаторство.

Бамбук - символ на адаптивност, непринуденост, позитивизъм.

Mak - латинското му наименование е Papaver и е една от съставките на лекарството "Papaverin". В древността е почитан като флорален символ на Богородица, на Богинята-Майка, на богинята на светлината (Зора, Заренница), на богинята на жътвата и др. Освен във фармакологията, макът намира приложение в хлебопроизводството и сладкарската промишленост.

Нарцис - свързва се с края на зимата, с пролетта, Възкресението и надеждата за ново начало. Носител е на противоречиво символно съдържание, тъй като в различните културно-митологични системи обслужва разнородни етични представи.

Орхидея - символ на изтънченост, чистота, невинност и изящество. Символното съдържание в голяма степен е повлияно от наличието на многообройни разновидности, както и от специфичните послания на цветовете. Като олицетворение на съвършенството и Светлината, орхидеята се възприема като асоциативна персонификация на Иисус Христос.

Обичниче - латинското наименование на растението е Thalictrum. В културните представи на народа ни е популярно с името "Демир Бозан" и намира приложение в народната медицина. Има фина и деликатна структура и в градини с по-плътна зеленина придава ефирност и изящност на ландшафта.

Люляк - олицетворява пролетта, Възкресението и надеждите за по-добър живот. Лилавият му цвят символизира постигането на духовен баланс, на позитивно и хармонично отношение към света.

Кампанула - (Campanula isophylla). Възприема се като специфичен флорален аналог на Рождество Христово. В народната култура е позната и като "Витлеемска звезда". Нерядко се асоциира и с камбана, което е своеобразен "намек" за пробуждане, за огласяване на важни събития.

Маргарита - в народните представи се определя като флорален еквивалент на Всевиждащото Божие Око. Тя е един сравнително късен символ (от ХVв.) на невинността на Христос, на духовността, на Съвършенството. Семантичен аналог на "перла" или бисер - символ, обвързан с идеята за благословената Божествена любов, с любовта на самоотричането - свещен израз на Христовата саможерва.

Глоксиния (Каменното цвете) - асоциира се с внезапната любов, с любовта от пръв поглед.

Теменужки - символ на скромност, размисъл, памет, напомняне за човешкия произход.

Лотос - символ на духовна чистота, целомъдрие, съвършенство, Божественост, благодат, мистериозност.

Телефонче (Грамофонче) - латинското му наименование е Ipomoea. Един от най-разпространените представители на вида е Blue Morning Glory (Синя утринна Слава). Лианоподобното растение е семантичен флорален аналог на понятието "Слава" като олицетворение на движението на енергиите от единен център. Свързва се и с обредните практики, обслужващи Лунните култове, култа към водата като източник на плодородие. 

Кордилине - произхожда от гръцкото "kordylle" и означава "възел". В народната памет съществува израз "... в кърпа вързано", който е семантичен аналог на "сигурност". По време на Викторианската епоха в Западна Европа е бил популярен израза "Да завържем възела!", който се свързва със сключването на брак, с тайното обвързване.

Клематис - заради красивите виолетови цветове и катерливото стъбло в народните представи е популярен като "Косите на Христос" или "Брадата на Бог". Лианоподобното растение е подходящо за озеленяване на огради и входни врати - израз на медиативната същност на личността на Христос, на неговата принадлежност, както към Божественото, така и към човешкото.

Трепетлика - в древността е наричана "Цвете на предзнаменованието". Флорален култов атрибут на знахари и гадатели. Участва в обредни практики с апотропейна насоченост.

Божур -  в повечето световни култури символизирз дълголетието и доброто здраве. В етимологичен аспект наименованието произхожда от гръцкото "paionios" - "лечебен, изцелителен". В древността е считан за могъщ апотроп, който с изключителен успех можел да прогони силите на злото. От коренището на божура се оформяли кръгли мъниста, които се нанизвали на гердан. В Китай символизира знатност и благополучие - ако се сдобиете с богатство и власт, задължително трябва да засадите в двора си божур.

Пасифлора - в битовистичните представи на народа ни цветето е познато с наименованието "часовниче". В етимологичен аспект наименованието произхожда от испанското "passion", "passion flower", което в религиозно-обредните практики го определя като "Цвете на Страстите Христови". Всяка една от частите на растението е посветена на последните дни от живота на Спасителя (Страстната седмица). Един от най-специфичните видове е "Passiflora Suberosa". Тя има звездовидни цветчета (аналог на Звездата на Витлеем) и може едновременно да цъфти, да има зелени и узрели плодчета.

Анемония - разпространена е в много страни и за това символното съдържание е различно и много противоречиво. В Швеция се смята, че е предвестник на завръщането на прелетните птици. В Гърция се възприема като "дъщеря на вятъра" - цъфтежа  на растението започва с появата на южния вятър. Символизира преходното и мимолетното в живота. В някои християнски представи е символ на чистота, невинност, непорочност.

Лилиум - в еврейската културна традиция лилиумът е цвете от Райската градина - след Грехопадението той останал непорочен. В Християнската култова живопис е основен атрибут на свети архангел Гавриил и олицетворява чистата душевност на Дева Мария по време на Благовещението.

Хмелът - освен декоративно-приложни функции, хмелът намира широко приложение в хранително-вкусовата промишленост (за производство на бира) и в алтернативната медицина. Символизира трайност на чувствата и надежда за по-добри перспективи.

Момина сълза - символ на чистотата и съвършенството в природата, но и на любовно разочарование. В някои култури е възприемана като асоциативна персонификация на Пресвета Дева Мария и олицетворява чистотата и смирението.

Шибой - символ на привързаност и безрезервна преданост, особено в критични моменти. В българските културно-религиозни традиции е олицетворение на дома, семейната принадлежност, родовата памет.

Ерингиум - популярен е още като "ветрогон", "биволски трън". Визуално наподобява магарешкия бодил, но е надарен с характерна сребристо-синя окраска. 

Лале - в Европейските културни представи е флорален семантичен аналог на пауна - птицата, която не може да пее, но все пак е най-красивата в пернатия свят. Счита се за национален символ на Турция и Холандия.

Камшиче (Agrimony) - наричано е "цветето на честността".

Делфиниум - наименованието на растението се дължи на древногръцкия натуралист Педаний Диоскорид, автор на "De Materia Medica". Според него, неразцъфналите пъпки на цветето се асоциират с играта на делфините над морската шир. В културните представи на народа ни делфиниумът е популярен с името "ралица" и е специфичен семантичен флорален аналог на ралото - сакрален предмет, съпътстващ селскостопанския трудов бит на българина. Ралото е култов атрибут в множество обредни практики - чрез него се "твори култура", чуждото и неусвоено пространство се превръща в облагородена територия.

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Христос Вседържител
Христос Вседържител
150.00 Лв.

Изобилието на България
Изобилието на България
1 000.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.