Начало Относно иконите Накитите на древната българка
Накитите на древната българка

Икона

Накитите на древната българка са наситени с полиморфни характеристики в съдържанието си - освен на декоративно-естетически и символични, те са носители и на апотропейни (предпазващи, защитни) функции, както и на специфична информация за социалния статус, имотно положение, родова принадлежност, религиозна ангажираност и др.

В древността носенето на многообразен набор от накити е изключителна привилегия на омъжената жена. Момата може да носи единствено пръстена, подарен от годеника й.

Като се има в предвид, че жената е един от основните участници в магични обредни практики, всеки един от накитите й би могъл да бъде използван като атрибут в култови ритуали с различна насоченост. Украшенията на българката са изработвани от злато, сребро, мед, стомана, дърво, скъпоценни и полускъпоценни минерали, смоли, мъниста с различни цветове, миди, раковини и др. Всички те са наситени с дълбоко символно съдържание и носенето им притежава характеристиките на безсловесно предметно послание, отправено към заобикалящия свят.

Символиката на бижутата се определя, в зависимост от мястото на разположение върху тялото при носене. В древността човешкото тяло е разглеждано като асоциативна персонификация на световната ос (axis mundi) или на дървото на живота (arbor mundi). То въплъщава в себе си идеята за първочовека и наговия организиран материален и духовен свят, съществуващ като диаметрална противоположност и отрицание на хаоса. Представите за световното дърво като универсална концепция за строежа на света намира своята интерпретация и при носенето на накити - чрез тях се дава безсловесно обяснение на знаково подредения свят, подчинен на парадигмата "раждане-живот-смърт" и бинарните опозиции "горе-долу", "небе-земя", "ден-нощ", "добро-зло", "мъж-жена" и др. Като средство за описание на социума в архаичните култури, човешкото тяло е разчленено на три основни зони: глава (очи, уши, коса, шия), торс (пояс, ръце, рамене) и крака (бедра, колене, ходила). Трите зони на човешкото тяло се съотнасят към трите социални функции в индо-европейските общества - жреческа, воинска и стопанска и същевременно с това са семантичен аналог на Светата Троица. Разчленяването на тялото по своеобразен начин "маркира" зоните на света и е универсален носител на идеята за тяхната тъждественост и равнопоставеност. Предполага се, че по време на Средновековието символното съдържание на накитите е видоизменено под въздействието на християнската догматика - принципите на приемственост и интеграция между отделните културни пластове внасят нови нюанси в интерпретацията на бижутата.

В арсенала от накити на древната българка влизат:

Диадемите - освен декоративно-естетически, те притежават и изразителни утилитарни характеристики от гледна точка на тяхната функционалност. Те са задължителен атрибут в женската сватбена носия и са натоварени с апотропейно съдържание. Участват в обредни практики с карпогонична (сватбена и предсватбена) насоченост. Коато накит, носен върху главата, диадемите изпълняват функциите на най-висша инсигния на властта и са един от основните знаци на българските владетели след Покръстването. В етимологичен аспект наименованието "инсигния" произхожда от латинското "insigne" - "емблема, символ", което е семантичен аналог на знак за лична власт, висок обществен пост, статут на представител на властта. Атрибутите, които се асоциират с представата за инсигния, са: корона, жезъл, скиптър, знаме, герб, печат, медал, медалион и др.

Тепелък - покрива главата и пази фонтанелата от негативна енергетика; Паричките, мънистата и камъните съхраняват ума и осигуряват безпристрастност в преценките.

Обеци - притежават полиморфни характеристики в съдържанието си. Ако човешката фигура се разглежда като антропоморфна персонификация на "axis mundi", то обеците, диадемите и накитите за глава са изключителна привилегия на жреците и владетелите. 

Нагръдник - заедно с пендарите, огърлицата и другите нагръдни накити изпълнява функциите на могъщ апотроп, целящ предпазване на сърцето и майчиното мляко от негативна енергетика. 

Торква - заедно с останалите накити за ръка, символиката на торквата е семантичен аналог на посланията, вложени в пръстена (като олицетворение на кръга и предметен израз на "връзването", маркирането на територия).

Огърлица, колие - олицетворение на женската емоционалност, предпазва шията като олицетворение на връзката между физиология (торс, долна част на тялото) и духовност (глава, мозък, интелект).

Пръстен - натоварен с полиморфни характеристики в съдържанието си, съобразно бинарната опозиция "ляво / дясно" и пръстовата символика на всяка една от ръцете;

Гривна - притежава прерогативите на знак-инсигния, олицетворяващ понятията за воински дълг, слава и чест. 

Колан - притежава апотропейни функции - предпазва долната част на тялото и детеродните органи от негативни енергийни влияния, грижи се за правилното развитие на плода при бременност, закриля женската утроба.

Пафти - те са изключителна привилегия на омъжената жена. Заедно с колана и различните видове препаски отговарят за предпазването на ембриона и женската утроба от зловредни енергийни влияния. Те олицетворяват бинарните опозиции в митологичната система на древните българи, свързват се с двусезонния модел на годишния стопански календар и са семантичен аналог на "близначния мит " в божествения пантеон на прадедите ни.

 

 

 

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.