Начало Относно иконите Пръстенът като символ
Пръстенът като символ

alt

В повечето древни културно-религиозни системи присъства триделният модел на структуриране и организация на заобикалящия ни свят, в съответствие с мита за "пъпа на света", световната ос (axis mundi) и мито-поетичните представи за световното дърво (arbor mundi). Човешката фигура също е обект на митологизиране и структуриране, съобразно триделния модел, олицетворяващ вертикалната етична структура "минало-настояще-бъдеще" и парадигмата "раждане-живот-смърт".

Разположението на накитите върху тялото не е плод на случайни пристрастия и емоционални залитания - в архаичното съзнание носенето на украшения е един от изразите за пресъздаване на пространствената структура на света и е неопровержимо доказателство за степента на приобщеност на индивида към нея.

Ръката се съотнася към медиативната страна на триделния модел на структуриране на обществото и в древността накитите, носени върху нея, се възприемали като семантичен аналог на представите за воинска чест, воински дълг и достойнство. В хода на общественото развитие ръката се превърнала в обект на митологизация и нейните символни характеристики били обогатени с многообразно съдържание, а накитите, носени върху нея, допринесли за сполучливото осъществяване на този процес. 

В древността пръстенът притежавал не само функциите на могъщ апотроп, предпазващ собственика си от зловредни енергийни влияния - той бил знак за заемано положение в обществената йерархия, показател за заемано място в социума, семейно положение, родова принадлежност, професионална ангажираност, религиозна ориентация и др. В архетипната символика пръстенът се асоциира с безкрайността, с представите за Божественото и съвършеното. Изработван от злато и сребро, той е олицетворение на нетленност и непреходност. Пръстенът е предметна асоциативна персонификация на числото 0. Присъствието на декоративни изображения на растения и животни се свързва с наличието на елементи на фито- и зооморфизъм в обслужването на религиозния култ - те по своеобразен начин насочват вниманието към важни дати, указват значими събития в човешкия живот и тяхното място в годишния календар. Използването на скъпоценни и полускъпоценни камъни, глиптика и инкрустации често указват не само зодиакалния знак на личността и стремежа й за развиване на определени качества - те са любим декоративен похват за изобразяване на семейни и професионални символи.

В много световни култури символиките на лявата и на дясната ръка са наситени с диаметрално противоположно съдържание. На тези специфични различия са подвласни и интерпретациите в символиката на носените върху тях бижута. Счита се, че дясната ръка може да разкаже повече за настоящето физиологично състояние на човека, тъй като тя е по-активната, водещата при извършването на повечето ежедневни занимания. Лявата се разглежда като отражение на духовната организация на индивида, на характера и убежденията му. 

Според владеещите езика на хиромантията, палецът олицетворява инелекта, духовността и волята на личността. Красиво изваяният десен палец е присъщ за авторитетните личности, а кривият олицетворява греховността. Смята се, че носенето на пръстен върху палеца може да подпомогне развиването на по-изразителни волеви качества. В някои страни по света накитите върху този пръст се възприемат като своеобразна "заявка" за светска власт и високо обществено положение, за материално благосъстояние. Астролозите препоръчват носенето на пищен пръстен, украсен с гранат, сердолик или рубин. В древността върху палеца се е носел венчалният пръстен - подобна традиция е съществувала по време на управлението на Георг Първи в Англия; в Средновековна Европа брачната халка е носена върху произволно избрани пръсти. Тъй като върху десния палец мъжете слагали кожен пръстен за стрелба с лък, счита се, че носенето на пръстен върху него е изключителна мъжка привилегия и е олицетворение на сила, мъжественост и воински дух. Левият палец не отправя никакви послания за обществен статус, упражнявана професия или други важни елементи от битието на личността, но той е една прекрасна възможност за отправянето на "заявления" към заобикалящия ни свят - носенето на богато орнаментиран, широк пръстен върху палеца говори за увереност, модерен светоглед и екстравагантност.

Показалецът олицетворява власт, амбиции и заемане на лидерски позиции в обществената йерархия. Смята се, че носенето на накити върху този пръст влияе върху формирането и развитието на подобни личностни характеристики. В древността пръстенът върху показалеца е бил изключителен прерогатив на кралете и представителите на висшата аристокрация. В Средновековието се смятал за принадлежност към религиозна организация, братство или друга обществена групировка. Според астролозите, показалецът е асоциативна персонификация на Юпитер - символ на власт, сила, лидерство и авторитет. Подходящ метал за изработването на пръстен е сребро, а за декориране - лазурит, аметист и син топаз. Левият показалец няма еднозначно установено символно послание и за това се смята че е добра възможност за носенето на атрактивни коктейлни накити - като заявка за добър вкус и материално благосъстояние. Десният показалец е мястото за поставяне на венчалната халка по време на традиционната еврейска сватбена церемония. По правило, за тази цел се използва златен пръстен. Обикновено след тържеството младоженците преместват брачните си халки върху безименния пръст. Подобна традиция е съществувала и в древна Русия.

Средният пръст се свързва с индивидуалността на личността. Тъй като е разположен в средата на ръката, той олицетворява понятието "златната среда" и стремежа към балансиран, хармоничен и спокоен живот. Астролозите приемат средния пръст за подвластен на Сатурн, който е отговорен за усещането за равновесие, справедливост, законност, отговорност. Подходящите за него минерали са розов кварц, корал, аквамарин. Левият среден пръст символизира власт и отговорност. Десният среден пръст е носител на сходни символни послание и носенето на пръстен върху него влияе пряко върху вашия живот, без да е носител на информация за околните.

Безименният пръст се асоциира с Луната, красотата, креативността, творческите заложби. В митологичната система на древните елини той е асоциативна персонификация на Аполон. Сполучлив избор на минерали за пръстен са лунен камък, нефрит и аметист. Безименният пръст на лявата ръка е в пряка връзка със сърцето и за това в много страни по света, принадлежащи към католическата диаспора на Християнската църква, го смятат за най-подходящ за носенето на брачна халка. При православните християни левият безименен пръст е символ на романтично обещание и традиционно върху него се поставя годежен пръстен, а носенето на халка е негласно съобщение за развод. С обратната символика е натоварен десният безименен пръст .

Кутрето олицетворява взаимовръзката с околния свят и другите членове на общността. По подобие на безименния пръст, то също отговаря за формирането и развитието на естетически вкус, креативност, както и за изграждането на хармонични интимни и професионални взаимоотношения. Хората, занимаващи се с хиромантия и астрология, го определят като носител на интелект и убеждения - за тях е семантичен аналог на "чистата идея", заложена в седемте основни духовни закона. Накитите, носени на кутрето, най-често се свързват с почитане на религиозни или културни традиции. Тъй като най-лесно се забелязват от околните, накитите върху кутрето са своеобразно заявление за професионална принадлежност, за етнически произход, религиозни убеждения, членство в обществени формирования и др. Кутрето се смята за атрибут на Меркурий, покровител на интелекта, комуникациите, интуицията. Минералите, подходящи за декориране на бижутата, са янтар, цитрин и лунен камък.. През XIX и XX в. пръстенът върху кутрето на дясната ръка се асоциира с организираната престъпност (мафия) и е "култов" атрибут на клана Сопрано. Във Великобритание и други Западноевропейски страни върху кутрето на лявата ръка мъжете носели пръстен-печат, който обикновено е с фамилен герб - символ на приемствеността между поколенията. Кутрето на лявата ръка се свързва с професионален статус - върху накитите се изобразяват характерни за професията символни елементи

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Св. Андрей
Св. Андрей
60.00 Лв.

Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Разпятие Христово
Разпятие Христово
280.00 Лв.
Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

С дъх на орхидеи
С дъх на орхидеи
550.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.