Начало Относно иконите Насекомите като символ
Насекомите като символ

Под стария кестен

В повечето световни митологични системи насекомите са обект на култова почит. В процеса на интеграция между отделните култури те успяват да съхранят своя божествен статут, макар и видоизменен до нивото на "инсектоиден символ". В архетипната символика насекомите олицетворяват реинкарнацията, метаморфозата, трансформациите в човешкия живот.

Науката, занимаваща се с живота и развитието на насекомите, се нарича ентомология. Тя се диференцира на обща и приложна. Общата изучава физиологичния аспект на насекомите - размножаване, развитие, метаморфоза и др, а приложната ентомология е свързана с тяхното място и значение в различните аспекти на човешката дейност.

С трайното навлизане на християнската религия в обществения живот божествените характеристики в символното съдържание на насекомите претърпяват деструктивно развитие - те се превръщат в асоциативна персонификация на Апокалипсиса, злото, дяволския произход, упадъка и се отъждествяват с всеобщите представи за "вредители", причинители на болести.

В архетипната символика пчелата е инсектоидна персонификация на Богинята-майка и пораждащото начало, а пчелното семейство олицетворява структурния модел на човешкото общество и семейството като негова основна структурна единица. Специфична негова особеност е доминантната функция на женското начало - в хоризонталната етична структура на обществото опозицията "мъж-жена" намира своеобразно повторение в йерархичното управление на пчелното семейство. Подобна форма на обществени взаимоотношения са налице в матриархата. В християнската религиозна система е налице интегративно усвояване на древния езически модел и неговото успешно адаптиране към нуждите на съвременната духовност. Пчелата-майка е асоциативна персонификация на Пресвета Богородица и е обект на култова почит в обредния комплекс на Празниците Успение Богородично, Преображение Господне, Свети Харалампий и Свети Прокопий. Приготвяното от пчелния мед питие, популярно като "медовина", в много европейски и азиатски култури се възприема като универсална субстанция, която притежава прерогативите на чудодеен еликсир.

С подобни характеристики в симнволното си съдържание се отличава и мравката. В повечето древни религиозни култури тя е олицетворение на трудолюбието, предвидливостта, постоянството и силата. Стремежът й към складиране на хранителни запаси, способността на мравката да оцелява в трудни условия и умението за работа в колектив са едни от най-ценните качества, които човек се стреми да проектира в собствения си бит, както и в общественото съзнание. Мравуняците са проекция на човешкия културен модел и в Корана са представени като антропоморфни създания, в Африка се почитат като посланици на Боговете, в Хиндуизма са представяни като "първосъздания", а някои Северноамерикански племена ги възхваляват като свои предци.

В митологичната памет на древните китайци осите са олицетворение на първоучителите. Смята се, че тяхна е заслугата за появата на хартията и именно те са ги посветили в тайната на нейното производство. В европейските културни представи осата се свързва с болката и е противостоящ аналог на пчелата.

В архетипната символика светулката е семантичен инсектоиден аналог на Божественото и светлината. В древните общества е смятана за същество, прогонващо мрака и "указващо пътя" на изгубените души. Функциите й на медиатор са застъпени и в християнската митологична система - тя е смятана за култов атрибут на свети Пантелеймон.

По подобие на светулката, древните египтяни смятали богомолката за водач по пътя към отвъдното. Функциите й на медиатор, на застъпник на хората пред бога, могат да се открият в символните характеристики на християнския персонаж свети Мина.

Седемточкова калинка - любим приказен персонаж на децата. Популярна е и с наименованието "Божа кравичка", а седемте точки в украсата й са считани за сакрален природен елемент, който я приобщава към света на "свещените" същества. По подобие на светулката и богомолката, седемточковата калинка показва пътя и указва посоките на изгубените души. В естествена среда се храни с насекомите-паразити (белокрилка), които увреждат селскостопанските култури и намаляват добивите от реколтата.

Щурецът е специфично инсектоидно олицетворение на идеите на Кабала и Концепцията за суперструната. Той е смятан за асоциативна персонификация на Орфей и музикално-сценичните изкуства. В християнската митологична система олицетворява веселието, безгрижието и лекомислието. Щурецът е възприеман като инсектоиден аналог на славея. Освен поляните и тревистите местности, щурецът често обитава и лозовите масиви, а това го превръща в инсектоиден атрибут на Дионис. 

Скакалецът е смятан за вредител на растенията - той е способен да унищожи добивите от реколтата на някои селскостопански култури. В архетипната символика е олицетворение на непостоянство и изменчивост, с него се свързват сакадическите изменения, скокообразното развитие и стохастичните процеси.

В повечето световни културни практики пеперудата е асоциативна персонификация на Богинята-майка и е обект на култова почит по време на празниците, свързани с водната стихия и женската плодовитост. Способността на пеперудата да трансформира своето физическо тяло я превръщат в архетипен символ на реинкарнацията. Като диаметрална противоположност на копринената пеперуда се явява молецът, но остава потенциален носител на нейните основни символни характеристики. Изключително интересно е символното съдържание в характеристиките на пеперудата, наречена Лястовича опашка. Тя напада лавандуловите насаждения, заради упойващия им аромат, но се смята, че любимото й място за развитие е трънковият храст. В алегоричен смисъл той се възприема като Божието назидение за човешкото грехопадение. В научен план, концепцията, че светът е непредсказуем от ракурса на закономерностите и техните последствия, поражда т.нар. "Ефект на пеперудата" - един от елементите в "Теория на квантовия хаос" на Рене Том, която изучава недетерминираните системи, действащи по законите на квантовата механика.

Мухата в представите на дохристиянските общества е носител на противоречиво съдържание - от една страна се свързва с реинкарнацията и различните фази в развитието на човешкия живот, но от друга страна е символ на упадъка. В християнските културни представи мухата е възприемана като причинител на зарази, преносител на болестотворни организми и се свързва с разложението, упадъка, мизерията и нищетата в обществото. Нерядко се използва и като синоним на досада, отегчение и налудничава мисъл. Присъствието на мухата като персонаж в Средновековните живописни творби олицетворява появата на негативни промени в човешкия живот и способността на индивида да създава благонадеждни прогностични модели с цел предвиждане и отстраняване на вероятни щети. 

Паякът е натоварен с амбивалентни характеристики в символното си съдържание - от една страна се асоциира с упадъка на урбанистичния свят, с изоставяне на облагороденото от човека пространство. От друга страна се възприема като инсектоиден атрибут на Ариадна от древногръцката митология и олицетворява красотата на ръчния труд, продуктите на приложните изкуства, изяществото, уменията и сръчността на жените в древността и днес. Едновременно с това "нишката на Ариадна" символизира трансформацията, метаморфозите и видоизменението на човешката същност. Развиващи функции се възлагат на умението на индивида да преоткрива себе си, следвайки пътя и търсейки посоката.

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Св. Трифон Зарезан
Св. Трифон Зарезан
280.00 Лв.

Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.