Начало Последни картини
Последни картини
Преподобен Йоан, Рилският Чудотворец

Натюрморт

" ... Не търсете първенство и началства, но помнете Оногова, Който е казал: : "Онзи, който иска да бъде по-голям всред вас, нека бъде слуга на всички". / Из "Заветът на свети Йоан Рилски" /

През 2016 г. се навършват 1140 години от раждането на преподобен Йоан Рилски Чудотворец (ок.876 г. - 946 г.) и 1070 години от смъртта на светеца. Предполага се, че канонизацията му е осъществена през Х век, когато е извършено пренасянето на тленните му останки от Рилската света обител в Средец, където в негова чест е построена църквата "Свети апостол и евангелист Лука".

продължава>
 
Полета от злато

Полета от злато

В архетипната символика жътвата е асоциативна персонификация на смъртта и прераждането, на края и началото. В основата на обредните практики стои парадигмата "раждане-живот-смърт" и вертикалната етична структура "минало-настояще-бъдеще". В древността със събирането на житната реколта се свързва краят на един аграрен цикъл и поставяне началото на нов етап в стопанската трудова дейност. Ритуалните действия в празничния комплекс при извършване на жътвата са насочени към осигуряване на изобилие и опазване на реколтата от зловредни влияния (мамници) и природни бедствия (градушка, пожар и др.)

С изключителна тържественост предците ни са отбелязвали Празника на житното плодородие, който в някои етно-региони се е почитал на 12 юли, непосредствено след Летния Атанасовден

продължава>
 
Зима

Пейзаж

За наивния старостта е зима, а за мъдреца - жътва.

В представите на народа ни годишните времена съдържат няколко аспекта в характеристиките си: космичен, метеорологичен, мистичен, психологичен, културологичен и др. За древните българи циклите в природата са своеобразен материален израз на духовните човешки потребности, което е доказателство за богатството и самобитността на националната ни култура. Даденото от Твореца е свещено, следването на традициите е свещенодействие, а тяхното обогатяване и развитие - светителство.

В метеорологичен аспект зимата е един от четирите сезона, характерни за нашите географски ширини - тя е антипод на лятото, предхождана е от есента и след нея е пролетта. Зимата се характеризира с най-късите дни, най-дългите нощи и най-ниските температури в годишния календар. Тя започва от деня на зимното слънцестоене и завършва с пролетното равноденствие.

продължава>
 
Натюрморт "Младо вино"

Натюрморт

Във фолклорните представи на народа ни понятието "младо вино" е популярно с наименованието "шира" - гроздов сок, който се нуждае от време за ферментация, за да се превърне в истинска упойваща напитка.

В етимологичен аспект името "вино" произхожда от гръцкото "Feinos" и означава "вино и лоза". В българския език думата е била популярна още в Средновековието - счита се, че е заемка от латинското "vinum" или от индоевропейското "wei-", което е семантичен аналог на "вия се, увивам се" (препратка към лианоподобните увивни характеристики при развитието на лозата.) Винени напитки се произвеждат не само от грозде, но и от други плодове ( ягодово, малиново, ябълково и др.), както и от цветя (акациево, розово, шипково).

Като символен елемент виното присъства в обредността на множество християнски празници. То се използва в Евхаристията като символ на кръвта на Христос, на човешкия произход и на самия живот. Участва в ритуалните практики на Трифоновден, както и в Празниците, устроени в чест на Дионис. 

продължава>
 
Кенар

Натюрморт

В българската културна традиция понятието "кенар" е наситено с полиморфно съдържание - от една страна, с него се асоциира наименованието на "край, ивица на плат"; от друга страна е нарицателно за човек, живеещ в периферията на населено място. Най-често с името "кенар" се свързва вид ръчно тъкан бял памучен текстил, в който хоризонтално са втъкани копринени нишки. В древността се е използвал за изработването на облекло, покривки, кърпи и декоративни елементи в интериора. Нерядко по начина на изтъкаването на кенара може да се съди за произхода на човека - етнорегион, родова принадлежност, имотно състояние. По допълнителните декоративно-приложни елементи (бродерия, дантела и др.) може да се съди за мястото и ролята на индивида в социума, за възможността му да участва в обредни действия и ритуални практики със социо-нормативен характер.

продължава>
 
<< Начало < Предишна 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Следваща > Край >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Св. Андрей
Св. Андрей
60.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

С дъх на орхидеи
С дъх на орхидеи
550.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.