Мрачни мисли

Мрачни мисли

"Мрачни мисли" или "... на светло с Баба Яга" - защото онова, което може да се види на тъмно, невинаги може да се види на светло... И никога вече не е същото.

За много деца Баба Яга е любим приказен персонаж. В митологичните системи на множество древни народи тя е асоциативна персонификация на Богинята - майка и нейната тъмна страна, на женското начало и връзката между поколенията, на приемствеността, изразена в парадигмата "раждане-живот-смърт". Тя пресъздава сетивните аспекти на циклите в човешкия живот. 

В обредността на Хелоуин Баба Яга е култова фигура, олицетворение на смъртта, злото и мрака - в архетипната символика то е неотменна част от живота, доброто и светлината. Злата стара вещица е божество от хтоничен тип, тя живее на границата между световете, обединявайки в единно цяло минало, настояще и бъдеще. За нея домът не е място - той е време и именно това обуславя космополитната й същност. Дуалистичното настроение в характеристиките на Баба Яга проличава в отношението към интуитивното, познаваемото, предсказуемото - тя е специфична еманация на висша ценност и в много отношения се доближава до архетипа на Баба Марта като нейно есенно-зимно съответствие. В представите на старите българи наименованието "баба" е нарицателно за мъдрост, не за възраст. Наличието на празник като Бабинден доказва преклонението на предците ни пред знанията, мъдростта, животворството, добродетелта.

В съвременен битовистичен план, за хармонизиране на енергията, почитателите на фън-шуй поставят в дома или офиса си кукла с облика на Баба Яга. Счита се, че тя притежава изразителни катартични (пречистващи) и апотропейни (предпазващи) функции, наравно с подковата, метлата, котката, костенурката, огледалата, свещниците, тотемните фигурки от кристал и различни минерали. 

В българския празничен календар съществуват няколко празника, в чиито обреден комплекс са налице характеристики, сходни с ритуалността на Хелоуин. Например: правенето на фенер от тиква, със запалена свещ, е аналог на нашите динени фенери - те са обреден атрибут в Празниците, маркиращи дните на сезонен преход, на есенното равноденствие, края на един аграрен цикъл и поставяне началото на нова селскостопанска година. Такива са: Летният Симеоновден/ Симеон Орач, Голяма Богородица / Успение Богородично, Секновение / Посекновение на свети Йоан Кръстител и др. В представите на повечето древни народи, както и за много съвременни художници - сюр-реалисти, динята е олицетворение на плодовитостта и женската сексуалност. Динята (Citrullus lanatus) и тиквата (Cucurbita) са от едно семейство - Тиквови, клас Двусемеделни, отдел Покритосеменни. За родина на тиквата се смятат Америка и Азия, а на динята - Африка. 

Маскарадните обредни шествия на Хелоуин са своеобразен еквивалент на кукерските ритуални практики, присъстващи в цялостния празничен комплекс на Куковден / Кукеровден и Тодоровата неделя. Най-ревностните почитатели и участници в карнавалната еуфория  са децата - те са медиативното звено, което неутрализира противоречията в противостоящата двойка "мъж - жена", съхраняват хармонията в дома  и пазят света от дезинтеграция. Обредните практики, целящи съхраняване на здравето и осигуряване на правилното развитие на децата са градивен елемент в комплекса на Света Анна, Света Варвара, Настася Черноризица, Рождество Богородично, Успение Богородично и др.

Дуалистичното отношение в съдържанието на Хелоуин проличава с особена яркост в едновременното почитане на култа към живота и култа към смъртта. Стратегически важна е не само близостта на Празника с Архангелова Задушница и Денят на Свети Архистратиг Михаил. Елементи с амбивалентно съдържание се срещат и в Орфическата религиозна система, разпространена по земите на древните траки. В етимологичен аспект наименованието Орфей произлиза от "orphe", което е семантичен аналог на "тъмнина" или  "orphanus" - " сирак, сирачета". Орфическите мистерии съдържат в себе си концепции за непреходното, Вечността и безсмъртието на човешката душа, вяра в задгробния живот. Те подкрепяли аскетичния начин на живот и стремежа към предотвратяване на Божия гняв. Последователите на орфическата философия притежавали лечителски умения, чрез които съумявали да възстановят от болести едновременно душата и тялото. 

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Св. Трифон Зарезан
Св. Трифон Зарезан
280.00 Лв.

Богородица Страдална
Богородица Страдална
80.00 Лв.
Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Св. Андрей
Св. Андрей
60.00 Лв.

Изобилието на България
Изобилието на България
1 000.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.