Начало Последни картини Буда с перлите
Буда с перлите

Буда с перлите

За разлика от повечето световни религиозни системи, будизмът не се характеризира с фетишизиране на личността. Той не е теистична религия и в доктрината му отсъства отдаването на персонална култова почит към обожествявано същество. За изповядващите идеите на будизма Буда не е личност, а състояние на духа - в етимологичен аспект наименованието "Buddha" произхожда от санскрит и означава "буден", "пробуден". С представите за Буда се отъждествява Сидхарта Гаутама, живял съобразно повелите на будизма през VI в. пр.н.е. Той е специфична асоциативна персонификация на човешките мечти, желания и духовни стремежи.

В будистките културни традиции обобщеният образ на "Аза" се слива с характеристиките на персоналния "Аз" и обект на преклонение е Божественият характер на човешката душа. Отсъства и авторитарния характер на религиозното обучение - духовният наставник или учител не е обект на идеализиране. В процеса на самоусъвършенстване и овладяване на комплекса от религиозни представи отделната личност се превръща в авторитет за себе си. В будистките религиозни традиции с наименованието "Пратиека Буда" се отъждествява с "независим" или "самостоятелен" Буда - мъдрец, който е достигнал самостоятелно до висините на личностно просветление. Той изминава "Благородния път" сам, без последователи.  Този, който е стъпил на пътя към Безсмъртието (Нирвана), бива определян като "ария" - от санскрит "ariya"-"благороден, избран свят".

В езотеричното учение на Буда съществуват две школи, наречени "Доктрина на Сърцето" и "Доктрина на Окото". Първата е произлязла от сърцето на буда, а "Доктрина на Окото" е плод на неговия ум. "Доктрина на Сърцето" е популярна и като "Печат на Истината". В християнските религиозни схващания сърцето е атрибут на Дева Мария и на Христос. То е семантичен аналог на Любовта като една от християнските добродетели. Като мобилна форма на иконическо  изображение в Католическата диаспора на християнството са популярни иконите "Сърцето на Мария" и "Сърцето на Христос". Те съставляват диптих, който е един от доминиращите култови атрибути по време на семейни ритуали и родови празнични обичаи.

В древността и днес ПЕРЛИТЕ са неделима част от представите за аристократична изисканост и изящество. В архетипната символика те се отъждествяват с концепциите за духовна извисеност и нравствена чистота. Те са атрибут на Дева Мария и на Буда. В митологичната система на древен Рим перлите са възприемани като "сълзи на Боговете или ангелите". Заради водния си произход, в повечето световни културни представи перлите са олицетворение на водната стихия и са любим култов атрибут на водните нимфи.  В доктрината на будизма перлите се свързват с понятието "ратна"- в етимологичен аспект то произлиза от санскрит и е семантичен аналог на "скъпоценност". За будистите "Трите скъпоценности" са Буда, Дхарма и Сангха. "Сангха" произхожда от санскрит и означава "общество на монаси".  "Дхарма" произхожда от санскрит и означава "поддържам, утвърждавам". Тя притежава статуквото на универсален духовен закон. Възприема се като "доктрина, ценностна система, религия, морален дълг, справедлив закон, образец с фундаментален характер, Порядък на Мирозданието". В будизма нишка или наниз от перли се отъждествява с названието "сутра" - литературен жанр, към който се съотнасят произведения в афористична форма. Към сутрите се отнасят всички книги, смятани за свещени. Счита се, че в тях е синтезирана цялостната мъдрост на човечеството. В християнската религиозна система символ на емпиричните знания и олицетворение на непреходната мъдрост е "Книга на Еклесиаст". В световното културно наследство идеите на Еклесиаст са застъпени в жанра на натюрморта, наречен Ванитас

Изкуството за отглеждане на умалени копия на дървета и храсти  се нарича "БОНСАЙ". В етимологичен аспект наименованието произхожда от японски и означава "градинарство в поднос".В Япония уменията за отглеждане на бонсай са пренесени от Китай, където растенията са били обект на култова почит, свързана с преклонение пред величието на природата и могъществото на природните стихии. Заради стъпаловидно разположената корона, те алегорично били определяни като "зелените стъпала към небето".Изкуството на бонсай вдъхновява минимализъм и навява усещането за изтънчена пестеливост. Паралелно с него в културните традиции на Япония и Китай се развива изкуството "кинтсукурои" и се внасят нови философски интерпретации в представите за автентичното и неподправената красота, застъпени в концепциите на "Wabi - Sabi". Естетизацията на несъвършенството е в тясна симбиоза с идеята за преходния характер на физическия свят и безсмъртието на човешката душа ("Доктрина на Окото" и "Доктрина на Сърцето"). 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Св. Иван Рилски
Св. Иван Рилски
260.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Св. Андрей
Св. Андрей
60.00 Лв.

Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.