Начало Новини
Новини, последни творби, календар
Преподобен Йоан, Рилският Чудотворец ПДФ Печат Е-мейл

Натюрморт

" ... Не търсете първенство и началства, но помнете Оногова, Който е казал: : "Онзи, който иска да бъде по-голям всред вас, нека бъде слуга на всички". / Из "Заветът на свети Йоан Рилски" /

През 2016 г. се навършват 1140 години от раждането на преподобен Йоан Рилски Чудотворец (ок.876 г. - 946 г.) и 1070 години от смъртта на светеца. Предполага се, че канонизацията му е осъществена през Х век, когато е извършено пренасянето на тленните му останки от Рилската света обител в Средец, където в негова чест е построена църквата "Свети апостол и евангелист Лука".

продължава>
 
Полета от злато ПДФ Печат Е-мейл

Полета от злато

В архетипната символика жътвата е асоциативна персонификация на смъртта и прераждането, на края и началото. В основата на обредните практики стои парадигмата "раждане-живот-смърт" и вертикалната етична структура "минало-настояще-бъдеще". В древността със събирането на житната реколта се свързва краят на един аграрен цикъл и поставяне началото на нов етап в стопанската трудова дейност. Ритуалните действия в празничния комплекс при извършване на жътвата са насочени към осигуряване на изобилие и опазване на реколтата от зловредни влияния (мамници) и природни бедствия (градушка, пожар и др.)

С изключителна тържественост предците ни са отбелязвали Празника на житното плодородие, който в някои етно-региони се е почитал на 12 юли, непосредствено след Летния Атанасовден

продължава>
 
Зима ПДФ Печат Е-мейл

Пейзаж

За наивния старостта е зима, а за мъдреца - жътва.

В представите на народа ни годишните времена съдържат няколко аспекта в характеристиките си: космичен, метеорологичен, мистичен, психологичен, културологичен и др. За древните българи циклите в природата са своеобразен материален израз на духовните човешки потребности, което е доказателство за богатството и самобитността на националната ни култура. Даденото от Твореца е свещено, следването на традициите е свещенодействие, а тяхното обогатяване и развитие - светителство.

В метеорологичен аспект зимата е един от четирите сезона, характерни за нашите географски ширини - тя е антипод на лятото, предхождана е от есента и след нея е пролетта. Зимата се характеризира с най-късите дни, най-дългите нощи и най-ниските температури в годишния календар. Тя започва от деня на зимното слънцестоене и завършва с пролетното равноденствие.

продължава>
 
Натюрморт "Младо вино" ПДФ Печат Е-мейл

Натюрморт

Във фолклорните представи на народа ни понятието "младо вино" е популярно с наименованието "шира" - гроздов сок, който се нуждае от време за ферментация, за да се превърне в истинска упойваща напитка.

В етимологичен аспект името "вино" произхожда от гръцкото "Feinos" и означава "вино и лоза". В българския език думата е била популярна още в Средновековието - счита се, че е заемка от латинското "vinum" или от индоевропейското "wei-", което е семантичен аналог на "вия се, увивам се" (препратка към лианоподобните увивни характеристики при развитието на лозата.) Винени напитки се произвеждат не само от грозде, но и от други плодове ( ягодово, малиново, ябълково и др.), както и от цветя (акациево, розово, шипково).

Като символен елемент виното присъства в обредността на множество християнски празници. То се използва в Евхаристията като символ на кръвта на Христос, на човешкия произход и на самия живот. Участва в ритуалните практики на Трифоновден, както и в Празниците, устроени в чест на Дионис. 

продължава>
 
Кенар ПДФ Печат Е-мейл

Натюрморт

В българската културна традиция понятието "кенар" е наситено с полиморфно съдържание - от една страна, с него се асоциира наименованието на "край, ивица на плат"; от друга страна е нарицателно за човек, живеещ в периферията на населено място. Най-често с името "кенар" се свързва вид ръчно тъкан бял памучен текстил, в който хоризонтално са втъкани копринени нишки. В древността се е използвал за изработването на облекло, покривки, кърпи и декоративни елементи в интериора. Нерядко по начина на изтъкаването на кенара може да се съди за произхода на човека - етнорегион, родова принадлежност, имотно състояние. По допълнителните декоративно-приложни елементи (бродерия, дантела и др.) може да се съди за мястото и ролята на индивида в социума, за възможността му да участва в обредни действия и ритуални практики със социо-нормативен характер.

продължава>
 
<< Начало < Предишна 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Следваща > Край >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Спасовден (Възнесение Х-во)
Спасовден (Възнесение Х-во)
500.00 Лв.

Разпятие Христово
Разпятие Христово
280.00 Лв.
Св. Василий Великий
Св. Василий Великий
0.00 Лв.

Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Чудотворна Богородица
Чудотворна Богородица
140.00 Лв.

Изобилието на България
Изобилието на България
1 000.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.