Начало Новини Гроздобер
Гроздобер ПДФ Печат Е-мейл

Пейзаж

В мито-поетичните представи на древните българи понятието "гроздобер" е семантичен аналог на жътвата и се свързва с края на текущия календарен сезон и поставяне на началото на нов аграрен цикъл. В основата на обредните практики стои дуалистичното обслужване на култа към живота и култа към смъртта, пресъздадени в парадигмата "раждане-живот-смърт" и вертикалната организация на света, структурирана като "минало-настояще-бъдеще".

В митологичната памет на народа ни гроздобер е другото име на Кръстовден, Въздвижение на Светия Кръст Господен (14 септември), а месец септември в народния календар е популярен с името Гроздоберник. Съобразно хоризонталния модел за структуриране на заобикалящия свят и архетипното съдържание на близначния мит Кръстовден образува противостояща двойка със Зимния Кръстовден (Попова Коледа, 5 януари). 

На 01 септември по Юлианския календар се поставя началото на Християнската Нова година (Началото на Индикта) - в народния календар Празникът е популярен като Летният Симеоновден и се сързва с поставяне началото на нов аграрен цикъл, с есенната оран и сеитбата, събирането на орехите и черупковите плодове, с отдаването на култова почит към воловете и едрия впрегатен добитък. По Грегорианския календар Началото на Индикта се пада на 14 септември, Кръстовден - обредността на Празника се явява естествено продължение на ритуалността на Симеоновден, с които са обединени в единен празничен комплекс. С настъпването на Новата аграрна година се поставя началото на обредните практики с карпогонична (предсватбена) насоченост, уговарянето на годежи, организирането на сватбени празненства и др.

Основните аграрни дейности през есента са свързани със събирането на гроздето и производството на вино - присъствието на виното във всяка празнична обрядност притежава евхаристийно съдържание и олицетворява кръвта на Христос, както и на метаморфозите, които съпътстват човешката личност при изминаването на житейския й път. Идеята за единството между Божественото начало и човешката природа стои в основата на повечето древни религиозни системи и олицетворява интеграцията и взаимовръзката между Християнска религиозна система и езически култов ритуал. 

В ритуалността на Кръстовден е застъпено спазването на строг ритуален пост в чест на светия Кръст Господен. Основните обредни ястия на празничната трапеза са зелник (баница с праз), печена тиква, орехови ядки, ритуални варива, грозде и ритуален хляб със специфична пластична декорация, пресъздаваща Християнския Кръст и триизмерния модел на Света. Ритуалните ястия, виното и обредния хляб притежават прерогативите на курбан, на поднасянето на безкръвна жертва в чест на езическо божество от соларен тип. 

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Богородица Одигитрия
Богородица Одигитрия
230.00 Лв.
Св. Василий Великий
Св. Василий Великий
0.00 Лв.

Христос Вседържител
Христос Вседържител
150.00 Лв.

Настроение
Настроение
330.00 Лв.

Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Каменното цвете
Каменното цвете
300.00 Лв.

Пейзаж „Хармония”
Пейзаж „Хармония”
800.00 Лв.

Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.